torsdag 18 juni 2009

Success!

Känns som att alla mina inlägg ser ut ungefär såhär:
"jag vaknade, åkte till jobbet, och nu är jag hemma.
Och halvt körd. Ska laga mat. Sen chilla"
..
Det är i stort sett samma idag, jag ska laga mat nu och sen bara chilla och fixa till i morgon.
I morgon och lördag är jag ledig, så nu ska jag koppla av!

Jag fick ett mail, och blev glad när jag läste:


Slakt utan bedövning fortsatt förbjudet i Sverige!

I EU:s nya förordning om slakt av djur kommer det vara fortsatt tillåtet för enskilda länder att förbjuda all slakt utan bedövning. Det formella beslutet tas i början av nästa vecka, men i dag meddelar jordbruksminister Eskil Erlandsson att EU:s jordbruksministrar har bestämt sig för att gå på det ursprungliga förslaget från kommissionen. Därmed går ministrarna emot EU-parlamentet, som i maj röstade för att alla länder skulle vara tvungna att tillåta slakt utan bedövning.

Det här är en stor lättnad och en seger för djuren, eftersom det innebär att Sverige i den här frågan kan fortsätta att vara ett bra exempel internationellt på en fungerande kompromiss mellan djurskyddslagstiftning och religiösa intressen. Sveriges muslimska råd accepterar nämligen den form av halal-slakt som är tillåten i Sverige, där djuren bedövas innan slakt. Denna slakt innebär ingen skillnad för djuren jämfört med icke-religiös slakt.

Med det sagt – all slakt innebär stress och lidande för djuren, och inte minst det oacceptabla i att ta någons liv för sin egen njutnings skull. Men att djur på slakterier i delar av Europa kan garanteras en bedövning innan de får halsen uppskuren, innebär i alla fall en viss lindring.

Stort tack till er som hjälpt oss att protestera till jordbruksministrarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar